Followers

Tuesday 31 July 2012

Nowena After Confinement


Salam Jelitawans,
To be exact, saya sebenarnya dalam hari ke 88 selepas berpantang. Masih lagi sangat baru rasanya bau-bauan herba. Wangiannya masih lagi melekat harum di kulit. Berpantang kali ini merupakan kali kedua. Saya sudah punyai dua cahayamata penyeri hidup. Seorang perempuan dan yang terbaru, a baby boy. As a proud mother, I would like to intro you guys my eyes’ candy, Mya, 3 and Kyle, 88 days.

Tidak dinafikan, dengan wajah ala-ala Korean looks (sometimes Mya’s aunts call her ‘Jepun’ or budak Korea ..or least, Amoi) Mya selalu menjadi perhatian ramai ketika berada di public. Disamping personaliti dirinya yang ceria dan pemalu, semua orang sukakan kanak-kanak yang begitu. Sepanjang membesarkan Mya, ketika membawanya shopping atau bersiar-siar, ramai yang tidak menjangka saya ialah ibunya walaupun kami mempunyai iras wajah yang sama.

Pernah sekali saya bermain-main dengan Mya di sebuah bank sambil menunggu ayahnya berurusan, seorang lelaki India mendekati kami, die bermain-main dengan Mya kemudian bertanya kepada saya, “So cute this little girl, where’s the mother?” nadanya lebih kepada bimbang, mengapa kanak-kanak tersebut di biar bersendirian dengan ‘orang asing’. Mula-mula saya terdiam sebab saya fikir lelaki itu mahu bergurau dengan saya. Saya senyum sahaja. Tetapi die mengulangi soalannya maka saya terus menjawab “I am the one..”. Lelaki itu kemudian membuat reaksi wajah tidak percaya sebelum berlalu selepas tersenyum malu…

Banyak lagi pengalaman lain yang sama situasinya berlaku antara saya dan Mya. Selain dari itu, teman2 di office baru saya sehingga sebelum saya hamil kali ke2  berangganggapan yang saya dan suami was a dating couple (belum berkahwin). (Saya dan suami bekerja dalam satu company..kami baru berpindah 1 tahun lalu). Saya yakin situasi yang saya hadapi itu berlaku kerana rutin berpantang adunan tradisi melayu dan moden yang saya amalkan membuatkan orang berfikir yang saya masih seorang gadis lepasan ijazah yang baru hendak mula berkerjaya. (Diakui oleh kakak2 di ofis).

Hamil kali kedua baru-baru ini, berat badan saya memuncak ke angka 83kg. The facts that the kilos are hiking like crazy was a common thing as my first pregnancy, I ended up to just 75kg. 83 and 75? You won’t amazed until I said this, my pre-pregnancy weight was originally at 54kg with height 161cm so my BMI was at par..just nice!

So back count…the hike was more than 20kg for first preggy. While the second pregnancy, weight was hiking almost up to 30kg. Just imagine….Imagine apa? Imagine bagaimana saya menurunkan berat badan dan balik kepada bentuk tubuh asal elok selepas habis berpantang dan pulang ke tempat kerja? Saya sudah boleh mengenakan semula kebaya lagenda saya…huhuhu ^_^.

Terus terang saya katakan, as ones with beauty freak mindset, I was reluctant to capture the picture of mine during pregnancy. Saya juga x pernah merenung tubuh lama2 di cermin ketika preggy. Saya cuma tahu, berat badan semakin meningkat, so if you asked the proof of my obes look, I must say I have no picture. But I have my pregnancy book (buku merah) as an attestation. I was referring to government hospital halfway before switchs to private hospital the last 3 months before delivery.

Apabila pulang bekerja, my workmates all amazed of how slim I was compare to my obes pregnancy look. Mereka sangka saya tidak akan dapat mengenakan hatta baju kurung lama. Yang baru mengenali saya ketika preggy (tidak pernah nampak saya ketika sebelum mengandung) pula memberi komen, “eh, kecil molek kamu sebenarnya!!??” …Kerana saya sendiri tidak menyangka akan menerima komen sebegitu, I make it certain by asking my hubby was I really looked that fat during preggy?..Hubby said, “Memang gemuk giler!!!” tsk…sad~

But now I can smile and be happy of my progress. Syukran is to Allah for blessing me with a smooth sailing of healing process. Alhamdulillah..

Owh, Kyle needs his mom now.(he is crying for milk). Time to breast feed!! Shall I go now? Meet again in my next writing loaded with Malay confinements tips genuinely Nowena’s Tra-mod style. Banyak tips berpantang yang saya ingin kongsi!..Wah..Enjoy berkongsi!!

Note: *Tra-Mod >>Tradition & Modern

No comments:

Post a Comment